top of page

חשוב לדעת: תינוקות לאבות ישראלים לא יקבלו אוטומטית תעודת זהות, אם מעמד האם לא הוסדר לפני ההיריון

פעמים רבות מגיעות למשרדנו פניות של אבות ישראלים שנולד להם תינוק או תינוקת בישראל, מזוגיות או נישואין עם אישה לא ישראלית. אבות אלו הניחו כי מיד לאחר הלידה בנם או בתם יקבלו מספר זהות ישראלי ויירשמו במרשם האוכלוסין, וכך יוכלו מיד לקבל שירותי בריאות מסובסדים וזכויות נוספות.


אלא שהנחה זו שגויה וזהו אינו המצב. לפי נהלי משרד הפנים, ילד שנולד בישראל לאב ישראלי ולאם שאינה ישראלית, לא יירשם אוטומטית במרשם האוכלוסין ולא יקבל אוטומטית מספר זהות ישראלי. זאת, משום שמשרד הפנים מבקש להשתכנע קודם לכן שהאב הישראלי הוא אכן אבי הילד.




על פי הנהלים, אם ההורים פנו למשרד הפנים לפני ההיריון והגישו בקשה להסדרת מעמדה של האם בישראל, אזי לאחר הלידה ניתן יהיה לרשום את הנולד על בסיס הצהרה בלבד של האב הישראלי שהוא אכן האב. אולם, אם הזוג לא הגישו בקשה להסדרת מעמדה של האם בישראל לפני ההיריון, ברוב המקרים משרד הפנים לא יסכים לרשום את הקטין וידרוש לראות תוצאה של בדיקת ד.נ.א שמוכיחה שהאב הנטען הוא אכן אבי הילד. על מנת לבצע בדיקה זו, יש להגיש תביעה לבית משפט למשפחה, ולאחר קבלת צו מבית המשפט, לתאם הגעה לאחד מבתי החולים בארץ שם יילקחו דגימות גנטיות משני ההורים ומהקטין.


הליך הוכחת אבהות בבדיקה גנטית הוא גם יקר וגם אורך זמן, ובמשך כל הזמן הזה הקטין לא יהיה רשום במרשם האוכלוסין הישראלי. לפיכך, יש להיערך לכך מבחינת ביטוח בריאות ועלויות אשפוז הלידה בבית החולים, שעלולות להיות גבוהות מאוד.


לכן, חשוב להגיש בקשה להסדרת מעמדה של האם ככל הניתן לפני ההיריון ולפני הלידה, וכך להקדים תרופה למכה!


אם הנכם זקוקים לייעוץ או ייצוג פרטני בנושא הסדרת המעמד בישראל של בת זוג לא ישראלית, מתן מעמד לקטינים ותביעות אבהות- פנו למשרדנו עוד היום!

bottom of page